Kelta istenek
A kelta istenekre vonatkozó adataink helye ritkán állapítható meg az időben és a térben. A kontinentális kelták panteonjára vonatkozó adataink annyira mozaikszerűek, hogy felépítését segítségükkel nem lehet megállapítani. Az indueurópai isteneket egyes kutatók funkciók szerint osztják be: megkülönböztetik ég urát, és továbbá harci és ún. technikai istenek csoportját.
Az ír fő isten Dagda (welshi megfelelője: Mathnek), a Jó isten. Ez a jelző nem erkölcsi értékelést jelent, hanem mindenre való alkalmasságot. És Dagda valóban nem csak a legkiválóbb varázsló, de nagyszerű harcos, és ellenállhatatlan udvarló. Tuatha De Danann nagy (tündér) királya. Van egy csodálatos üstje (Undry), amely elöl senki se mehet el kielégítlenül. Volt azután hárfája is élő tölgyből, ennek pengetésére követték egymást az évszakok, csípőig érő tunikában ábrázolták. Egyéniségében humoros, sőt groteszk vonást is találhatunk. Vidám meséket mesélnek jó étvágyáról, és szerelmi kalandjairól. De Dagda mégis népének igazi atyja, aki tudományával, gondoskodásával, biztosítja az emberek jó létét.
De ebbe a csoportba sorolhatjuk, Anut aki az ír nép jó létéről gondoskodik.
Az istenek másik csoportja a harc patrónusait alkotják. Ezek közül legfontosabb a gall isten Teutates. Ő tulajdonképpen egy funkció isten volt. Feladatköre rendszerint háború istene volt. Teutatest számára az áldozatot vízbe vetették. Tisztelete a keltáknál nagyon elterjed, számos helynév őrzi a nevét.
Tranis; szerepe hasonló volt Jupiteréhoz. Szent állata a sas. Jelvénye a kerék.
Ogmios; gall isten minden bizonyos azonos az írek Ogmájával. Ráncos öregemberként ábrázolták, majdnem kopasz fejjel, oroszlánbőrbe öltözve, kezében furkósbottal. Van olyan monda is, amiben ő az alvilág ura vagy a gazdagság istene, neki tulajdonítják az varás feltalálását. Ogma fiatal Herkules szerű isteni hős, aki Mag Turedi csatában a fomoriri óriások elenne harcoló isten sereg egyik vezére. A walesi mondában szerepel még egy hasonló isten Bran néven. Ő Llyr tenger isten fia.
A keltál rendkívül ügyes kézművesek voltak, különösen kiváltak a fémek feldolgozásában, fazekas mesterségben, a hajó és kocsi készítésben és szövőiparban. Természetes tehát, hogy tiszteltek olyan isteneket akik rendkívül sok oldalú funkciókat töltöttek be. Ilyen pl.: Lugh (welsieknél Lleu), akit a kontinensen és a szigeten egyaránt tiszteltek. A gall- római időben Mercuriussal szokták azonosítani. Az augusztus 1. ünnepét neki szentelték, és neki állították a legtöbb szobrot. Őt tekinteték minden mesterség feltalálójának, az utasok és vándorok vezérének, felfogásuk szerint ő az aki leghatásosabban támogatja a pénzszerzést és a kereskedelmet. Arca olyan tündöklő volt, le kellet sütniük az embereknek a szemüket előtte, dárdája magától repült az ellenség felé, és mindig célba talált. Nuada király csak akkor fogadta be mikor nála jobbnak bizonyult a sakkjátékban. Ő volt aki kiparittyázta az ellenségnek a Balarnak a szemét, és ölte meg.
Goibniu; (welsi megfelelője Govannon) Kitűnő fegyverkovács, de jeles építész is: kerek magas tornyokat, erődöket épített Írország földjén. Aki vele együtt lakomázott, az megszerezte a hallhatatlanságot. A fomoriak elleni iszonyú küzdelemben Lugh oldalán harcoló vitézek egyike.
Brigith, Dagda lánya, Bres felesége, Oegus testvére, fia Brian. Keresztény korban szent Brigita lett belőle. Az orvosok, költök, kovácsok védője, ezen túl támogatja a szülő nőket.
Cernunnos, szarvas isten, aganccsal ábrázolták, néha pedig három arccal. Eleinte a vadászat, később a bőség termés istene. Gyakran kisfejű kígyó áll mellette az ábrázolásokon. Cernunnos típus egy olyan isten, akinek agancsa van és maga alá húzott lábakkal ül, jellegzetes Buddha szerű ülőhelyzetben, és állatok kísérik. Amit talán avval lehetne magyarázni, hogy Cernunnos nem csak egy termékenység isten hanem, egy remete, aki a természet közelében él és meditál.
Ardunnia: a vadászat és az erdő istennője, kísérője egy vaddisznó.
Rosmerta; a gall Markurius női párja, termékenység istennő, akit római korban kezében bőség szarúval ábrázolták.
Boann; Dagda kedvese, Oengus anyja, termékenység istennő és egyben ugyanő a Boye folyó védnöke.
Epona: lovas csapatok gall istennője: neve „lovagot” jelent. Lóval ábrázolták fején diadémmal, kezében bőségszarúval és kulccsal, mely az istállókat jelképezi. Tisztelete Rómában is meghonosodott.
Morrigan: Dagda kedvese. Kegyetlen harci istenség; Mab és Chu Chulainn harcában az utóbbit segítette tanácsaival, de amikor a hős elutasította szerelmét, ellene fordult. Nem csak Lugh hanem ő is buzdító szózatot intézett Danu népéhez a fomoriak elleni döntőütközet előtt, s a győzelmet is ő híresztelte el ország szerte. Ha holló képében jelenik meg, Madb a neve.
Nuada: Danú népének királya, akinek kardja gyógyíthatatlan sebeket osztogatott. A mag- turedi csatában Sregg levágta fél karját, se ezért az uralkodást Breess vette át tőle, de később azonban Dian Cecht ezüst kart készítet neki, és újra teljes értékű ember lett.
|