A kelta geis
A geis egyfajta jóslat, iránymutatás a névadáskor. Geis nélkül létezni azt jelentette, hogy hatalom nélkül létezni, erő nélküli alakban tengődni a világban. Az élet során bármely eskü, ígéret vagy rituális név felvétele, vagy bármi más, ami az ember természetét és cselekedeteit befolyásolja, hozzáadódik geisek sorozatához. Minél erősebb az illető, annál több geissel rendelkezik, de annál sorsszerűbb az élete is. A legerősebb geissel rendelkező hősök mindig korán, tragikusan pusztultak el, de a legnagyobb tisztelettel viseltettek feléjük az emberek haláluk után is.
A geis sokszor köti meg viselőjének életét szabályaival. Cú Chullain geiseiről például a következőket lehet tudni: nem mehetett el olyan tűzhely mellett, melyen főtt valami, anélkül, hogy meg ne kóstolta volna az ételt. Egy másik geis azonban arra figyelmeztette, ne egyen a névrokonából, amit egy alkalommal az első szabály által megszegni kényszerült. Úgy tűnik tehát, hogy a geisek között van bizonyos prioritás.
Néhány modern druida a geist valamiféle átokként, mágikus kötésként, energia blokkolásként használja (bár a geis nem csak ezt jelenti). Conaire Mór királynak számos hasonló, korlátozó geisét tartották számon, ezek:
- nem mehetett körbe Tara körül az óramutató járásával megegyező irányban, és Bergia körül azzal ellentétesen,
- el kellett kerülnie Cerna vadászó szörnyetegét,
- minden kilencedik éjjelen tilos volt elhagynia Tarát,
- nem volt szabad olyan házban aludnia, ahonnét napnyugta után tűz fénye szűrődött ki,
- nem avatkozhatott bele két jobbágya között zajló vitákba,
- uralkodása ideje alatt kerülnie kellett a rablást és fosztogatást, - nem követhetett három Vöröset a Vörös Házba, (ez kicsit nehezen érthető, a geis értelmére annak megszegésekor derül fény. A király ugyanis három vörös lovast követett, akik egy házhoz vezették el. A ház egy fogadós tulajdonában volt, akit Da Dergának hívtak, nevének jelentése gael nyelven vörös.)
- és napnyugta után nem léphetett be abba a házba egy férfi és egy nő, ahol ő tartózkodott.
A király egyébként mindegyik szabályt sorra megszegte. Úgy tartják, az első geis megszegése indította el azt a láncreakciót, mely sorban az összes többinek a megszegésére is kényszerítette, és ez sokat elárul az egy személyhez fűződő több geis jellegéről.
Ugyanakkor viszont néha pont az okozza a hős halálát, ha nem próbálja megtörni saját geisét. Cú Chullain fia soha nem törte meg saját geisét, Connlát mégis saját apja ölte meg, hogy engedelmeskedjen a geisnek, melyet saját maga rótt fiára még annak születése előtt. Diarmait halálát szintén geise okozta.
A geis megszerzésére több lehetőség van. Adhat ilyent a szülő gyermekének születésekor; a király vagy a fő druida kiróhatja valakire büntetésként valamely bűnéért; vagy egy druida róhatja rá a személyre jóslatként, látomása eredményeként - ebben az esetben csupán azt nyilatkozza ki, AMI már az illető maga. A kelta mítoszokban igen gyakori, hogy valamilyen nőtől származik a geis, így Cú Chullain és Diarmaid ua Duibhne ersetében is. Ha a hős elvesztett egy kártya- vagy sakkjátékot egy banyával szemben, máris geist bocsátott rá az öregasszony, mint kétes díjat győzelméért. Tipikus formái ennek a fajta geisnek, amikor a hősnek küldetésre kell indulnia valamely lehetetlen feladatot végrehajtani.
A geis általában olyan személyes jellegű dolog volt, amit titokban tartottak.
Érdekesség: a "geis" szót általában tabunak szokták fordítani (bár közelebb áll a "sorskötés" fordítás), de szó szerint hattyút is jelent.
|